دسته بندی : دون خوان کیست ؟

 

او سرخپوستی یاکی اهل آریزونا بود که در سال 1891 متولد شد.پدرش سرخپوست یاکی و اهل سونورا ، مکزیک ، بود و مادرش احتمالاً سرخپوست یوما ، اهل آریزونا ، دون خوان تا وقتی که ده ساله شد در آریزونا زیست. در سال 1900 با خانواده اش به وسیله دولت مکزیک همراه هزاران سرخپوست سونورایی دیگر به مکزیک مرکزی تبعید شدند و تا سال 1940 در مکزیک جنوبی و مرکزی زندگی کردند. مادر خود را در حین حمله ی اسپانیایی ها از دست داد و به همراه پدرش به اردوگاه کار اجباری منتقل شد. هیچ کس نمی داند که در آنجا به او و پدرش چه گذشت ، چون او خودش هرگز برای کسی تعریف نکرد. او معتقد است که زندگیش از زمانی معنا پیدا کرد که تبدیل به یک سالک شده است.

در سن بیست سالگی با  استادش روبرو شد.نامش خولیان اسوریو (Julian Osorio) بود . اون دون خوان را به مکتب سالکانی معرفی کرد که ادعا داشتند بیست و پنج قرن دوام آورده است . خولیان به هیچ وجه سرخپوست نبود ، بلکه پسر مهاجران اروپایی در مکزیک بود.

دون خوان  به راستی اهل معرفت و بینش بود و هیچگاه اجازه نداد جذابیت های این راه او را از مسیر اصلی خود که آن را آزادی می نامید دور نماید.

او در سال 1961 در ایستگاه اتوبوسی در آریزونا کاستاندا را ملاقات می کند و متوجه می شود که کاستاندا ناوال است و باید او را آموزش دهد تا ناوال بعد از او باشد. این آموزش با فراز و نشیب فراوان سیزده سال به طول می انجامد و در سال 1973 ، دون خوان  به همراه گروهش که جمعاً شانزده نفر می شدند ، به یکباره محو شده و وارد دنیاهای دیگر می شوند  و دیگر هرگز کسی از آنها خبری ندارد.

کاستاندا در مصاحبه ای می گوید : دون خوان و گروهش سطوح را عوض کردند و دیگر هرگز قابل دسترسی نیستند.